Rusbridger über open journalism: “Eine Plattform für Leute, die mehr wissen als man selbst”

Der Chefredakteur des Guardian, Alan Rusbridger, hat sich entschieden gegen eine Paywall ausgesprochen, weil diese dem Ansatz des Guardian widerspräche, möglichst viele Leser in die journalistische Arbeit einzubeziehen. Sein Verständnis von open journalism, wie es Rusbridger während der Konferenz paidContent in New York gegenüber Mathew Ingram im Interview erläuterte, geben wir hier im Wortlaut wider.

„Open journalism ist Journalismus, der eine Reaktion will. Es ist Journalismus, der selbst empfänglich ist. Es ist Journalismus, der nicht auf dem Internet sitzt, als hätte er keine Verbindung damit, der anerkennt, dass das Internet die außergewöhnlichste Revolution im Verlegertum ist, wodurch viele Leute extrem lohnenswerte und informative Beiträge veröffentlichen. Man kann bessere Dinge publizieren, wenn man dies nicht ignoriert oder eine Barriere zwischen sich selbst und dem Netz aufbaut, sondern es einbezieht und sich damit verbindet. Es ist Journalismus, in welchem man eine Plattform für Leute wird, die mehr über Dinge wissen als man selbst. Es ist Journalismus der inklusiv ist und der die Hilfe anderer Menschen möchte, um Geschichten zu erstellen und diese anzupacken. Das meine ich mit ‚open journalism’. Ich denke, wir machen unseren Job, die Welt zu beschreiben, besser, wenn wir all das verwenden.

Und da gibt es offensichtlich eine Spannung [zu paywalls]. All das handelt davon, die Steine von den Mauern herunterzunehmen, die zwischen uns und den Lesern stehen; den Menschen, von denen wir wollen, dass sie uns dabei helfen, eine Darstellung der Welt zu erschaffen. … Das heißt nicht, dass man nicht exzellenten Journalismus hinter Formen von abgestuften paywalls betreiben könnte. Aber es gibt eine Spannung.“ Alan Rusbridger, Chefredakteur des Guardian, in unserer Übersetzung

Ein etwas umfangreicherer Ausschnitt des Interviews auf English:

Rusbridger: The only moral imperative in what we have to do is to produce the best account of the world we can, journalistically. We have to produce great journalism that serves the readers and the public good as best as we can. I think there is a tension between the barriers you put up between your readers and the people who are going to help give you that account of the world. … It makes it slightly harder to give that account of the world the bigger the barriers you put up between yourself and the readers you want to reach.

Ingram: And that is kind of what I wanted to put together: Your view about open journalism or mutual journalism, I think you call it, seem to be very much in sort of tension with the idea of a paywall. So it is hard to – if what you are interested in as the guardian is – being as open as possible, doing the kind of things you have done around Crowdsourcing and so on – the guardian, witnessed, I think, launched just recently. So this reaching out to people that help you in journalism is part of the reason that you are not interested in putting up a paywall, that you feel it would retard that sort of effort?

Rusbridger: Well, when I talk about open journalism, just to understand – ‘open’ is a kind of catchword – it is journalism that wants a response. It is journalism that is itself responsive. It is journalism that doesn’t just sit on the web as though it has no connection with the web, that acknowledges that the web is the most extraordinary revolution in publishing where lots of people will be publishing extremely worthwhile and informative information. And so you can produce better things by not ignoring it or building a barrier between yourself and that but incorporating it and linking to it. It’s journalism in which you can be a platform for people who know more about things than you are. It is journalism which is inclusive and wants other people to help you build the stories and challenge the stories. That’s what I mean by open journalism. I think you can do a better job of describing the world by using all that.

And there is obviously a tension. All of that is about taking the bricks down between yourself and your readers, the people you want to help create that account of the world. That is obviously a tension. There are different kinds of walls and there is a tension between them. That doesn’t mean you can not do excellent journalism behind forms of metered paywalls. But there is a tension.

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